środa, 4 października 2017

HISTORIA POWSTANIA STOCZKA DO 1518 R



Przygotowując się do opisania historii Stoczka i jego okolic stanąłem przed dylematem. Jak mam określić granice obszaru „ziemi stoczkowskiej”. Granice obecnej gminy Stoczek mają się nijak do ziem związanych historycznie z samą miejscowością. Od czasu średniowiecza przez wiele kolejnych wieków, gdy nie istniał podział administracyjny, o powiązaniach gospodarczych, społecznych, kulturalnych i innych decydowały sprawy własnościowe, a dokładnie to w skład jakich posiadłości ziemskich dany obszar i zamieszkali tam ludzie wchodzili. Stoczek nigdy nie pozostawał w posiadaniu wielkich posiadaczy ziemskich, ale takimi był otoczony. Prawdopodobnie stąd bardzo skąpa ilość historycznych dokumentów i innych przekazów, w przeciwieństwie do ziem sąsiednich choćby ziemi sadowieńskiej, miedzeńskiej, węgrowskiej, korytnickiej, liwskiej, itp. Znacznie łatwiej byłoby odwołać się do obszaru parafii Stoczek, której granice od chwili jej powstania zmieniły się nieznacznie ale obejmuje ona tylko część obecnej gminy. W dalszej części opracowania postaram się więc „wyjść” także poza nie.
Opisując wiele aspektów życia naszych przodków będę się jednak często odwoływał do różnych opracowań, choćby do książek Tomasza Szczechury, gdyż mimo że opisują one tereny sąsiednie to życie mieszkańców było takie samo. Jak pisze wspomniany Tomasz Szczechura „Życie naszych pradziadów, którzy tu osiedli,  żyli i pracowali, jak najściślej było związane z losami całego narodu. Tak było w czasach najdawniejszych, tak jest i dziś. Wszystko, co się działo nie tylko na Mazowszu, ale i w całej Rzeczypospolitej Polskiej, w ten lub inny sposób odbijało się na życiu naszych przodków. Byli oni tak samo cząstką narodu polskiego, jak my dziś, jego losy były ich losami. Nasi przodkowie budowali takie mieszkania, jak chłopi wsi sąsiednich — bliższych i dalszych. W życiu codziennym nosili taką samą odzież i spożywali podobne potrawy. Praojcowie tym samym sprzętem uprawia1i rolę, siali te same zboża, hodowali te same zwierzęta[1]”.
Szukając początków powstania Stoczka i okolicznych wsi należy cofnąć się do wieku  XIV. Jak opisuje Tomasz Szczechura „…na Mazowszu panowali aż do roku 1526 osobni książęta z mazowieckiej linii Piastów. Uznawali nad sobą zwierzchnictwo królów polskich, u siebie jednak rządzili się sami. Piastowie ci dzielili się władzą na Mazowszu. Bywało, że osobni książęta władali w Płocku, osobni w Sochaczewie, Czersku, potem w niewielkiej jeszcze Warszawie. Przez krótki czas nawet Líw był siedzibą jednego z książąt mazowieckich, istniało wtedy osobne księstwo liwskie.
Książęta budowali potężne na owe czasy zamki obronne. Ich ruiny dziś jeszcze możemy oglądać w Ciechanowie, Sochaczewie, Czersku, Liwie. Zakładali miasta, jak Warszawę lub bliższe nam Brok, Ostrów, Kamieniec (tak nazywano niegdyś niewielki obecnie Kamieńczyk). W rządach swoich książęta opierali się na dygnitarzach świeckich í duchownych oraz później na szlachcie. Możnowładcy świeccy i duchowni posiadali rozliczne majątki, rozrzucone po całym księstwie liczne dobra były własnością drobnej szlachty oraz Kościoła: biskupów. klasztorów, kapituł i poszczególnych parafii. Również książęta byli właścicielami majątków, a także rozległych obszarów leśnych. Szczególniej na pograniczu wschodnim rozpościerały się jeszcze puszcze książęce, dlatego okolice te nazywano często Mazowszem Leśnym. Puszcze te zagospodarowywano w miarę utrwalania się czasów pokojowych. Ściągano tu chłopów z okolic gęściej zaludnionych Mazowsza środkowego i zachodniego, by trzebili lasy i zarośla, budowali domostwa, przysposabiali rolę pod zasiew dla siebie i dla pana. Osadnicy cieszyli się z początku dużą swoboda gospodarczą, W czasie karczowania lasu i zagospodarowywania się byli wolni od wszelkich opłat i robocizn. Potem jednak ciężary na rzecz pana, opłaty i inne powinności, rosły. Cały obszar w widłach Bugu i Liwca był pokryty nieprzerwanym pasmem pierwotnych borów. Od północy łączyły się one z podarowaną przez księcia mazowieckiego biskupom płockim kurpiowską Puszczą Białą, od zachodu, za Liwcem, przechodziły w królewską Puszczę Sulejowską. Pierwotna puszcza pełna była wszelkiego zwierza drobnego i grubego.
W wieku XII i XIII książęta mazowieccy rozciągnęli swą władzę daleko w górę rzeki Bugu, opanowali nawet Drohiczyn z okolicą. Ale w okresie podziału na dzielnice uwaga ich odwraca się do spraw wewnętrznych. Walki między Piastowiczami osłabiają Mazowsze, nie może się ono obronić od najazdów plemion litewskich. Od północy pustoszyli kraj Prusowie i właśnie przeciw nim książę Konrad sprowadził Krzyżaków. Od wschodu napadali Jadźwingowie. A wzdłuż rzeki Bugu, od południowego-wschodu napierali książęta ruscy. Piastowie mazowieccy nie potrafili obronić swych posiadłości przed książętami ruskimi. Już w XIII w. rusini opanowali Drohiczyn i ziemie nad środkowym Bugiem, a około 1300 r., to jest gdy w Polsce walczył o władzę Władysław Łokietek, zagarnęli nawet obszar między Bugiem i Liwcem aż po Węgrów. Wkrótce potem księstwa ruskie zostały podbite przez książąt litewskich i w ten sposób region znalazł się na samej granicy mazowiecko-litewskiej. Do Wielkiego Księstwa Litewskiego należały wówczas Prostyń i Kiełczew, Maleszewa, Lipki. Było to potem województwo podlaskie, które przyłączono do Polski w 1569 r., w czasie unii lubelskiej. Dopiero dobrosąsiedzkie stosunki z państwem litewskim za Kazimierza Wielkiego (wiek XIV), a potem unia za Jadwigi i Jagiełły stworzyły pomyślniejsze warunki dla zagospodarowywania terenów puszczańskich.
Pierwotni osadnicy zatrzymywali się najchętniej tam, gdzie pozyskanie roli pod uprawę nie wymagało nadmiernego trudu, gdzie mogliby korzystać z dogodnych pastwisk, z lasu, który musiał dostarczyć budulca, opału i stosownego materiału na sprzęt domowy i gospodarski, wreszcie gdzie mieliby łatwy dostęp do wody. To ostatnie również było ważne, ponieważ budowa studzien przy ówczesnej prymitywnej technice nie była łatwa i były one rzadkością. Przodkowie nasi przybywali na teren regionu z północnego-zachodu, zza Buga. Istniały już w pobliżu takie osady, jak Brok, Brańszczyk, Wyszków i inne. Dogodne warunki dla osadnictwa znajdowali przede wszystkim w pasie nadbrzeżnym, to też najstarsze wsie na naszym terenie to Rażny i Morzyczyn. Z pasa nadbrzeżnego osadnicy przenikali w głąb puszczy, na południe i południowy wschód. I wtedy osadnictwo mazurskie zetknęło się z obcym żywiołem osadniczym, napływającym od południowego-wschodu. Było to posuwające się z biegiem Bugu, po jego lewym zachodnim brzegu od strony Wołynia i Podlasia, osadnictwo ruskie.
Tereny Stoczka i okolic można uznać za pogranicze mazowiecko - podlaskie, bo mazowiecką była zawsze ziemia nurska z Brokíem, Ostrowią í Kamieńczykíem, a podlaskim - ziemie powiatu węgrowskiego. Podział ten utrzymał się i po l795 roku, kiedy to nawet, przez krótki czas, Bug dzielił Prusy od Austrii. Ostatecznie na północ od rzeki ukształtowało się Łomżyńskie, a na południe, gdzie znajduje się Sadowne - Siedleckíe. Dzisiaj zarówno powiat węgrowski, jak i ostrowski wchodzą w skład Województwa Mazowieckiego. Generalnie obszar Stoczka i okolic leży w widłach Bugu i Liwca choć bezpośrednio z nimi nie graniczy.”[2]
W takich to czasach i okolicznościach możemy po raz pierwszy spotkać ślady powstania miejscowości. Jak możemy przeczytać w zbiorach archiwalnych[3] pierwotna nazwa miejscowości brzmiała – Miednik. W tamtych czasach były tu tylko rozległe lasy, w których utrzymywano liczne pasieki. Prawdopodobnie stąd od miodobrania powstała nazwa Miednik. W 1378 roku książę mazowiecki Siemowit III[4] (zm. 1381) nadał prawo chełmińskie[5] dla tej wsi, która była wówczas własnością „urodzonego” Wawrzyńca Pieńka. W pobliżu starej osady w 1482 roku powstała – zdaniem niektórych – druga o nazwie Stoczek, założona przez miejscowego dziedzica Stanisława Wąsowskiego herbu Łada (1462-1529), która z czasem wyparła wcześniejszą. Z czasem naprzemiennie zaczęto używać nazwy Stoczek lub Miednik. Nowej nazwy zaczęto używać, gdyż jak możemy wyczytać w kronice kościelnej[6] w sąsiednim majątku istniała już nazwa Miednik, dla odróżnienia zaczęto więc używać nazwy Stoczek od pagórków na których jest położony. W aktach kościelnych z 1518 roku pojawia się jeszcze określenie: Miednik czyli Stoczek. W tym czasie Stoczek należał do parafii w Kamieńcu nad Bugiem (dzisiaj: Kamieńczyk), która wchodziła w skład dóbr kolegiaty pułtuskiej.


[1] Tomasz Szczechura.”Nad Bugiem, Ugoszczą, Wilączą. Z przeszłości regionu sadowieńskiego”
[2] Tomasz Szczechura.”Nad Bugiem, Ugoszczą, Wilączą. Z przeszłości regionu sadowieńskiego”
[3] http://szukajwarchiwach.pl/62/230/0#tabZespol
[4] Wikipedia.pl. Siemowit III (Ziemowit) mazowiecki (ur. ok. 1320, zm. 16 czerwca 1381) – od 1341 r. współrządził razem z bratem Kazimierzem I w Warszawie i Czersku, od 1345 w ziemi rawskiej, od ok. 1349 r. w wyniku podziału książę na Czersku, Liwie i Rawie, od 1351 r. w Gostyninie, od 1351 r. lennik króla Polski Kazimierza Wielkiego, od 1352 r. zastawny książę płocki, od 1355 r. w Warszawie i Sochaczewie, od 1370 r. władca suwerenny, także na Płocku, od 1370 w Zakroczymiu i Wiźnie, od 1373/1374 wydzielił synom dzielnice w Warszawie i Rawie.
[5] Prawo chełmińskie, niem. Kulmer Recht, łac. Jus Culmense vetus – odmiana prawa magdeburskiego powstała około 1233 w Chełmnie i Toruniu, używana głównie na Pomorzu, Prusach, Mazowszu, Warmii i Podlasiu. Na Warmii w początkowym okresie kolonizacji oraz na wschodnich obrzeżach dominium biskupiego (bardziej narażonego na najazdy Litwinów) nadawano ziemię ludności pruskiej, tworząc wsie służebne na prawie pruskim. Zazwyczaj nadania takie były niewielkie – po kilka włók (mniejsze niż w przypadku wsi czynszowych na prawie chełmińskim). Mieszkańcy wsi na prawie pruskim zobowiązani byli do służby zbrojnej (na rzecz biskupa) oraz płacili niewielki czynsz rekognicyjny (wosk, 6 denarów chełmińskich oraz płużne). Dopiero za takim „ochronnym” pasem wsi służebnych na prawie pruskim prowadzono akcję kolonizacyjną, zakładając wsie czynszowe na prawie chełmińskim. Czasem w nowo założonej wsi na prawie chełmińskim wyodrębniano majątek służebny na prawie pruskim. Właściciele majątków na prawie pruskim (wieś pruska, dwór pruski) w dominium warmińskim stanowili trzon siły zbrojnej biskupa.
Na prawie chełmińskim jedna służba zbrojna przypadała na 20-40 włók ziemi, na prawie pruskim jedna służba zbrojna przypadała na 2-4 włóki. Prawo pruskie dopuszczało do dziedziczenia tylko synów, w przeciwieństwie do prawa chełmińskiego, w którym dziedziczyły także córki i krewni linii bocznej. Dla osadników korzystniejsze było lokowanie wsi na prawie chełmińskim (mniejsze obciążenie wojskowe i większe prawa dziedziczenia).
[6] Ks Stefan Obłoza. „Kronika Parafii Stoczek” (Liber Benefactorum Ecclesiae Stoczkoviensis).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz