środa, 4 października 2017

HISTORIA POWSTANIA PARAFII



Kościoła w Stoczku nie było do 1518 roku. Ludność tutejsza za pasterza miała plebana w Kamieńczyku. Na wiosnę i jesienią wody z Bugu i Liwca zalewały okolicę utrudniając znacznie spełnianie obowiązków religijnych. Około 1500 r. i w latach późniejszych zarządcą dóbr Rażny z ramienia kapituły św. Jana w Warszawie był jej członek ks. kanonik Zygmunt Roskowski (zmarł w 1521 lub na początku 1522 r.). W Mrozowej Woli, początkowo zwanej po prostu Mróz od nazwiska założyciela Stanisława Mroza, ks. Roskowski założył młyn spiętrzając wodę strugi Ugoszczy oraz wybudował sobie obronny dom i prawdopodobnie kaplicę. Odbywały się tam nabożeństwa ale prawdopodobnie niestale, a tylko w pewnych porach roku. Od tego księżego gospodarstwa i domostwa poszła nazwa Księżyzna. Działalność gospodarcza ks. Zygmunta Roskowskiego, a także dalsza akcja osadnicza kanoników warszawskich na pograniczu z Wielkim Księstwem Litewskim wywołała poważne zatargi z właścicielami dóbr Lipek i włości kosowskiej, położonych za miedzą graniczną. Jak zwykle w owych czasach, przy zatargach o sporne tereny obie strony uciekały się przede wszystkim do przemocy i gwałtu. Osadnicy w Mrozowej Woli skarżyli się, że nie mogą karczować lasu ani też budować się, gdyż ,,wójt Mróz dwa razy przez Lipki był napadany i gdyby się nie bronił dzielnie, to byłby zamordowany”. Rozumiemy teraz, dlaczego ks. Roskowski stawiał na Księżyźnie domostwo obronne.
Pierwszym, który w 1482 roku rozpoczął starania u doktora medycyny ks. Piotra z Chodkowa Chotkowskiego (zm. 15 sierpnia 1497 r.), kanclerza książęcego (1471) i biskupa płockiego (1481-1497), o ustanowienie parafii w Stoczku, był wspomniany Stanisław Wąsowski brat Marcina kanonika warszawskiego – dziedzic Stoczka. Jak pisze ks. Stefan Obłoza w kronice kościelnej podobne starania rozpoczęła kolegiata św. Jana w Warszawie, dotyczące budowy kościoła w jej dobrach sąsiadujących ze Stoczkiem, ulokowanych nad Bugiem obejmujących min. wsie: Rażny, Wilczogęby, Kołodziąż, Orzełek, Mrozową Wolę i Sadowne. Ksiądz biskup uznał wprawdzie potrzebę budowy kościoła w Stoczku, jednak żadne ostateczne decyzje aż do jego śmierci w 1497 roku nie zapadły. Nowym biskupem płockim został ks. Erazm Ciołek (1474-1522). Stanisław Wąsowski wznowił starania u niego i wkrótce uzyskał odpowiedź pozytywną. Biskup stwierdził, że potrzebna jest, ze względu na   znaczną liczbę ludności, budowa kościołów w Stoczku i Sadownem. Jako warunek postawił aby kościół stał w ładnym miejscu, aby pleban posiadał dobre grunta, miał łąkę, wodę, miejsce na budowę plebanii, altarii (dom altarzysty czyli opiekuna ołtarza – obecnie wikarego) i szkoły, miał prawo wyrębu lasu, mielenia zboża, rybołówstwa. Dla przyszłego uposażenia Plebana Wąsowski uprosił dziedziców sąsiednich wsi, które miały być włączone do parafii, aby również coś ofiarowali. Zapewnienia swoje i sąsiadów złożył w konsystorzu Pułtuskim w roku 1515 i za zgodą biskupa płockiego Erazma Ciołka (1503-1522) na utworzenie nowej parafii rozpoczął budowę kościoła. W ówczesnym ustroju gospodarczym pieniądz odgrywał inną rolę niż dziś, o wiele skromniejszą. Zaspokojenia materialnych potrzeb nowej parafii nie można było oprzeć na ofiarności wiernych lub na ich opłatach za posługi religijne. Podstawą utrzymania kościoła i proboszcza musiało być wtedy gospodarstwo rolne oraz prawo do pobierania określonych danin w naturze z pól chłopskich i dworskich, z lasów i innych użytków. Między tymi daninami główną rolę odgrywała dziesięcina wytyczna, mniejsze zaś znaczenie dla kościoła miały ofiary, jak kolęda, i opłaty za posługi. Parafię wyposażyć i zapewnić utrzymanie musieli właściciele dóbr na których powstała.
Pierwotnie świątynię zamierzano wybudować nad rzeczką Ugoszcz, gdzie zwieziono już nawet kamienie na fundamenty (wykorzystane przy budowie obecnego kościoła w latach 1895-1897) i drzewo, jednak po namyśle i uzgodnieniu ze swoim krewnym i współwłaścicielem Stoczka Stanisławem Olędzkim Wąsowski zdecydował o przeniesieniu budowy w miejsce wyższe, w którym stoi obecny kościół murowany. Na ułożonym z kamieni fundamencie postawiono skromną świątynię pw. Najświętszej Maryi Panny i św. Zygmunta – z drewna toporem obrabianego, mogącą pomieścić ok. 600 osób. Przed rokiem 1518 kościółek stał niedokończony, gdyż oczekiwano na nadesłanie dekretu od Biskupa czyli ostatecznego zatwierdzenia. Akt erekcji parafii podpisał 14 stycznia 1518 r. wspomniany ks. biskup Erazm Ciołek z Płocka (zachował się on do dzisiaj w oryginale). Akt ten poza biskupem podpisali kanonicy kapituły płockiej jako rada biskupa i świadkowie: Mikołaj Suozemb – Notariusz Apostolski Kapituły, Mikołaj Wilkanowski – Archidiakon Kościoła Płockiego św. Zygmunta, Stanisław de Kraków – Kanonik Kolegiaty Pułtuskiej, Karol de Bononia – Kanclerz Płocki, Łukasz de Cerina – Prepozyt Nieszawski, Mikołaj Ostrożeński - Notariusz Kapituły Płockiej, Fabijan Walentini de Kleparz – Asystent Biskupa Erazma Ciołka, Zygmunt Roskowski – Kanonik Prepozyt Dobrzyński, Łukasz de Ciechanowo – Sędzia Ciechanowski i Starosta Pułtuski, Jakób Rybiński – Sędzia Grodu Pułtuskiego.
Na mocy erekcji do parafii zaliczono wsie: Miednik, Stoczek, Drgicz (nazwa wzięła się prawdopodobnie od rzeki Ugoszcz pierwotnie zwanej Drgica), Kołodziąż (nazwa wzięła się prawdopodobnie od studni – po rusku kołodziąż), Wieliczna, Wielkie (pierwotnie zwane Wielki Kąt) i Ugoszcz (dzisiaj Mrozowa Wola, nazwa pochodzi prawdopodobnie od słowa „ugościć” i oznaczała miejsce gościnne, dogodne do osiedlania się). Ludność w tych wsiach była niewielka i sięgała ok. 890 mieszkańców. Wymienione wsie należały do:
1.      Stoczek – był własnością Stanisława Wąsowskiego i małą część posiadał Stanisław Olędzki.
2.      Drgicz, Wola Drgiczowa – należały w większości do Jana Wodyńskiego dziedzica dóbr miedzeńskich, część do Stanisława Wąsowskiego, Stanisława Olędzkiego, Jakuba Kunigowskiego, Barbary Kościńskiej.
3.      Miednik – należał do Jana Wodyńskiego dziedzica dóbr miedzeńskich.
4.      Kołodziąż i Ugoszcza – do kanoników kolegiaty św. Jana w Warszawie, którą stanowili: Paweł Trombski archidiakon, Mikołaj Szukowski prepozyt, Tomasz Sobolewski kustosz, Stanisław Strzelcza kanclerz, Stanisław Szemborski, Wojciech Jeziorkowski, Paweł Popielski, Paweł Hilicki, Stanisław Boniecki – kanonicy.
5.      Wielkie – dobra książęce.
6.      Wieliczna - w posiadaniu drobnej szlachty: Piotra Burdzińskiego, Michała Kruszewskiego i Samuela Cieciszowskiego.
Uposażenie nowej parafii stanowiły: półtorej włóki ziemi w Stoczku i jedna włóka w Zgrzebichach, dziesięciny z Kołodziąża i Ugoszczy.
W roku 1518 istniały już kościoły i parafie sąsiednie: w Miedznie (wówczas zwanej Międzylesie), w Starejwsi (Krasnydwór), w Kamionnej  - 1488 r. (Kamionolas), w Prostyni -1511 r. (Prostynija). W sześć lat po Stoczku ks kanonik Boniecki delegat Kapituły Warszawskiej św. Jana pobudował niewielki kościółek w Sadownem (prawdopodobnie niewielki budyneczek z żerdzi tzw. dranic).
Na początku maja 1518 roku Stanisław Wąsowski udał  się do Pułtuska, gdzie otrzymał zatwierdzenie fundacji kościoła w Stoczku i przedstawiono mu przyszłego plebana ks. Laurentego (Wawrzyńca), którego zobowiązał aby wkrótce przybył i objął zarząd beneficjum[1] kościelnego. Po powrocie ochoczo wziął się do pracy i ukończenia kościoła, wyznaczono dzień drugiego lipca tegoż roku na jego poświęcenie. W tym uroczystym dniu zebrała się wielka liczba duchowieństwa, szlachty i ludu z okolic bliższych i dalszych. Poświęcenia kościoła dopełnił Archidiakon Płocki ks. Mikołaj Wilkanowski. Instalował on również nowego plebana, a Stanisławowi Wąsowskiemu przywiózł podziękowanie i błogosławieństwo pasterskie od ks. Biskupa Erazma Ciołka. List biskupi odczytano publicznie w obecności fundatora kościoła, jego żony Elżbiety i synów. Ks. Biskup podziękował w nim za ofiarę uczynioną dla religii i kościoła. Stanisław  Wąsowski podziękował Bogu za łaskę, że stał się godnym ufundować Dom Boży, doczekał tej chwili  uroczystej jego poświęcenia i prosił delegata aby pasterzowi złożył gorące podziękowania  za przychylność dla  niego za otrzymane błogosławieństwo.


[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Beneficjum: Beneficjum (łac. beneficium – dobrodziejstwo) – dożywotnie prawo czerpania dochodów związanych z piastowaniem określonego urzędu istniejące od około X wieku w stosunkach kościelnych. Nazwa ta oznacza także sprawowany urząd i dochody z nim związane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz